15.jpg

Kunstner Liv solberg andersen

Juryert medlem av NFUK
 

For meg handler det å male framfor alt om et sterkt behov for å skape, bygge opp, rive ned, utforske, eksperimentere, kommunisere inntrykk, følelser, tanker og erfaringer.

  Dei store spørsmåla i livet,  olje på lerret

Dei store spørsmåla i livet, olje på lerret


Master Traditional Art, University College of Southeast Norway
Bachelor Visual Arts and Design, University College of Southeast Norway
Contemporary Painting, Slade School of Fine Art, London
The Expanded Field of Drawing, Slade School of Fine Art, London


Utdannet ved HSN - Høgskolen i Sørøst-Norge: Master Tradisjonskunst og Bachelor Visuelle Kunstfag og Design. Etterutdanning blant annet ved Slade School of Fine Art, London.
Født på Notodden, vokst opp i Bergen, i Oslo, og Bø i Telemark. Bor på Rjukan i Telemark der jeg til daglig driver Galleri L i Rjukan sentrum. For å få en slags innsikt, eller for å uttrykke det jeg har satt meg fore, jobber jeg med ulike materialer; som olje, akryl, blekk, oljestifter, gips, foto, video. 
 

rom å leve i - rom å falle i


Filosofen Maurice Merleau-Ponty`s fenomenologiske metode, persepsjon og kroppslig kunnskap er elementer i min kunstneriske visjon. Jeg er spesielt interessert i det jeg kaller en fenomenologisk vending mot verket; å være åpen for det som viser seg, ofte som en prosess gjennom arbeid i flere lag, og med ulike medier. Jeg er opptatt av formelementer som komposisjon, rytme og bevegelse når jeg maler, og med bestemte musikk-spillelister på høretelefoner, klarer jeg å glemme forventninger fra meg selv eller andre. Jeg vil fram til noe mellom hva et landskap eller et menneske er og ikke er, og henter inspirasjon fra natur, litteratur og livet selv.

Fra jeg startet å lese tekstene til Frode Grytten på et tidspunkt i 2012, var det som om tekstene åpnet seg og hjalp meg å sette ord på det jeg malte. Flere av titlene til bildene mine er utdrag fra Gryttens tekster, i overenskomst med forfatteren. Titlene finnes i utdrag fra Gryttens novellesamling Rom ved havet, rom i byen og Bikubesong.

Annen inspirasjon: Helen Frankenthalers tilnærming; ”soak-staining” av store lerret, påvirket meg da jeg nylig besøkte MoMA i New York. Det samme gjorde Cy Twomblys uredde måte å anvende maling og tekst. På den annen side liker jeg stillheten og lyset i Edward Hoppers malerier, og Helene Schjerfbecks preparerte men ”uferdige” overflater i senere arbeider. 


©Liv Solberg Andersen        Email: ls-ande@online.no / +47 97135441