Født 1968

Juryert medlem av NFUK
 

Jeg vil male det som viser seg, og heller på forhånd tenke gjennom utfordringer og egne forventninger med tanke på hvilken retning maleriet skal ta.


Master Traditional Art, University College of Southeast Norway
Bachelor Visual Arts and Design, University College of Southeast Norway
The Expanded Field of Drawing, Slade School of Fine Art, London


Utdannet ved HSN - Høgskolen i Sørøst-Norge: Master Tradisjonskunst og Bachelor Visuelle Kunstfag og Design. Etterutdanning blant annet ved Slade School of Fine Art, London.

Født på Notodden, vokst opp i Bergen, i Oslo, og Bø i Telemark. Bor på Rjukan i Telemark der jeg til daglig driver Studiogalleriet i Rjukan sentrum. 

Arbeidene mine omfavner i hovedsak oljemaleri, samt DGA-trykk og Giclée-trykk som selges i Studiogalleriet og kommer for salg i Galleri Straume i Vinje i Telemark.

 

Gaustatoppen I - olje på lerret 100 x 120 cm

Gaustatoppen I - olje på lerret 100 x 120 cm

rom å leve i - rom å falle i

Filosofen Maurice Merleau-Ponty`s fenomenologiske metode, persepsjon og kroppslig kunnskap er fundamentale elementer i min kunstneriske visjon. Et aspekt av min praksis er valget av begrensninger knyttet til for eksempel materialer og metode. Jeg ser maleriene mine som en interaksjon mellom min egen tradisjon, en historisk maletradisjon og et kollektivt minne.

Jeg er spesielt interessert i det jeg kaller en fenomenologisk vending mot lerretet. Lett og vanskelig; å være åpen for det som viser seg (og sette alle regler i parentes). Videre er jeg interessert i hvordan gester blir visualisert ved teknikken alla prima. Jeg har en visjon, men vet ikke nøyaktig hva som oppstår. Når jeg arbeider slik, og med bestemte musikk-spillelister på høretelefoner, klarer jeg å glemme forventninger fra meg selv eller andre. Jeg motiveres av spenningen; å forlate den forklarte, forutsigbare veien og i stedet leve på kanten / våge å falle. 

Annen inspirasjon: Helen Frankenthalers tilnærming; ”soak-staining” av store lerret, påvirket meg da jeg nylig besøkte MoMA i New York. Det samme gjorde Cy Twomblys uredde måte å anvende maling og tekst. På den annen side liker jeg stillheten og lyset i Edward Hoppers malerier, og Helene Schjerfbecks preparerte men ”uferdige” overflater i senere arbeider. Forfatter Frode Grytten; flere av titlene til mine tidligere arbeider er utdrag fra hans tekster, med godkjenning fra forfatteren. 

Man kan si at motivvalget mitt er likegyldig fordi prosessen og tilsynekomsten er så viktig. Svaret er både ja og nei. Motivet er viktig fordi det må appellere til meg på en eller annen måte, men mindre viktig med tanke på at tilsynekomsten er målet. Det kan like godt være uttrykket i fargen og strøkene jeg er ute etter.


©Liv Solberg Andersen        Kontakt meg / Contact me : ls-ande@online.no / +47 97135441