Kunstner

Juryert medlem av NFUK
 

For meg handler det å male framfor alt om et sterkt behov for å skape, bygge opp, rive ned, utforske, eksperimentere, kommunisere inntrykk, følelser, tanker og erfaringer.


Master Traditional Art, University College of Southeast Norway
Bachelor Visual Arts and Design, University College of Southeast Norway
Contemporary Painting, 
Slade School of Fine Art, London
The Expanded Field of Drawing, Slade School of Fine Art, London


Utdannet ved HSN - Høgskolen i Sørøst-Norge: Master Tradisjonskunst og Bachelor Visuelle Kunstfag og Design. Etterutdanning blant annet ved Slade School of Fine Art, London.

Født på Notodden, vokst opp i Bergen, i Oslo, og Bø i Telemark. Bor på Rjukan i Telemark der jeg til daglig driver Studiogalleriet i Rjukan sentrum. 

Arbeidene mine omfavner i hovedsak oljemaleri og mixed media, samt DGA-trykk og Giclée-trykk. 

1.jpg

 

rom å leve i - rom å falle i

Fra jeg startet å lese tekstene til Frode Grytten på et tidspunkt i 2012, var det som om tekstene skildret stemninger i maleriene mine, og at tekstene åpnet seg og hjalp meg å sette ord på det jeg malte. Flere av titlene til bildene mine er utdrag fra Gryttens tekster, i overenskomst med forfatteren. Titlene finnes i utdrag fra Gryttens novellesamling Rom ved havet, rom i byen. For tiden arbeider jeg med en serie malerier som får titler fra Bikubesong.

Filosofen Maurice Merleau-Ponty`s fenomenologiske metode, persepsjon og kroppslig kunnskap er elementer i min kunstneriske visjon. Jeg er spesielt interessert i det jeg kaller en fenomenologisk vending mot lerretet; å være åpen for det som viser seg, ofte som en prosess gjennom arbeid i flere lag, eller også gjerne alla prima. Jeg har en visjon om hva jeg vil oppnå på billedflaten, men vet ikke nøyaktig hva som oppstår. Når jeg arbeider slik, og med bestemte musikk-spillelister på høretelefoner, klarer jeg å glemme forventninger fra meg selv eller andre. 

Jeg har lenge malt figurative bilder, men i det siste har jeg åpnet opp for en mer abstrakt form hvor jeg undersøker ensomhet, og det å være mor. Det finnes en tråd i dette temaet fra tidligere bilder (2011) til nyere verk (2018).  

Annen inspirasjon: Helen Frankenthalers tilnærming; ”soak-staining” av store lerret, påvirket meg da jeg nylig besøkte MoMA i New York. Det samme gjorde Cy Twomblys uredde måte å anvende maling og tekst. På den annen side liker jeg stillheten og lyset i Edward Hoppers malerier, og Helene Schjerfbecks preparerte men ”uferdige” overflater i senere arbeider. 


©Liv Solberg Andersen        Kontakt meg / Contact me : ls-ande@online.no / +47 97135441